Menu
Blogs / Haartips

7X LEKKERE POWERFOODS

Heb jij last van vermoeidheid, futloos haar, een slechte concentratie, heb je constant zin in snacken en ga je het liefste op de bank liggen met een kleedje? Dan is de kans aanwezig dat jij een winterdipje hebt. Wij zochten voor je uit welke zoete en hartige powerfoods jou uit je dip kunnen halen!

Powerfoods

Een powerfood kun je eigenlijk ook gewoon een gezond voedingsproduct noemen. Vaak zitten deze vol met vitamines, mineralen en antioxidanten. Snoepjes en koekjes daarentegen zitten vaak vooral vol suiker en zout. En terwijl je juist zoโ€™n trek hebt in snacken, is dit niet bevorderlijk voor een winterdip. Suiker zorgt ervoor dat je je nog vermoeider voelt. Suiker gaat daarnaast de haargroei tegen en is dus absoluut niet gunstig voor een volle, gezonde haarbos. Op zโ€™n tijd kan een snackje natuurlijk niet al te veel kwaad, maar overmatig snoepen kan dus zeker negatieve effecten hebben op jouw energielevel en haarkwaliteit.

Maar wat mag je dan wel eten? Deborah de Meijer heeft een mooie lijst gemaakt van lekkere, gezonde powerfoods.

1. ZOETE APPEL (MET ROZIJNEN)
Een zoet appeltje is een prima alternatief voor een snoepje. Zoete appelsoorten zijn de Fuiji, Pink Lady en Royal Gala. Ook kun je de appel in stukjes snijden en voor een ontbijtje of lunch mengen met yoghurt en muesli. Wil je het nog zoeter? Voeg er dan wat rozijnen aan toe en wellicht nog wat kaneelpoeder voor ook nog een hartige smaak. Hmm, bijna een appeltaartje!

2. WATER MET EEN SCHIJFJE SINAASAPPEL
Zin in een lekker glas jus dโ€™ orange of een ander fruitig of zoetig sapje of frisdrank? Of misschien zelfs een heerlijke warme chocolademelk met slagroom? Al die dranken zitten boordevol suikers. Probeer de verleiding eens te weerstaan door een glas water wat aantrekkelijker te maken. Hoe? Dompel een schijfje sinaasappel in het water en laat de smaak even trekken. Maar een fruitige thee kan natuurlijk ook. En wil je er toch een beetje meer zoetigheid bij? Kies dan niet voor witte suiker, maar voor de iets minder ongezonde rietsuiker of honing.

3. ONGEZOUTEN NOTEN, ZADEN EN PINDAโ€™S
Noten, zaden en pindaโ€™s kun je makkelijk los als tussendoortje eten in plaats van koekjes of andere hartigheden zoals chips. Maar je kunt ze ook in je ontbijtbakje met yoghurt gooien of in een maaltijdsalade. Ook kun je bepaalde noten en zaden, afhankelijk van welke je lekker vindt, mengen met een bakje fruit voor een zoete smaak erbij. Of maak, als je tijd hebt, voor de verandering eens notenbrood of je eigen verse pindakaas.

4. BANAAN (MET KANEEL)
Een rijpe banaan is ontzettend zoet! Ook over dit overheerlijke stuk fruit kun je wat kaneelpoeder gooien. Het is dan het lekkerste de banaan in stukjes te snijden. Zo geniet je er extra lang van. Bananenbrood zonder suiker bakken is ook een goed idee en ontzettend lekker!

5. ZOETE AARDAPPEL
Zoete aardappel is heerlijk voor in een salade in de middag, maar ook in een avondgerecht. Het is zoet en tegelijkertijd heeft het een hartige korst. Je maakt deze aardappelen extra lekker door kruiden te gebruiken. Experimenteer eens met verschillende combinaties, zoals paprikapoeder met komijn of tijm met rozemarijn.

6. WORTELTJES ALS SNACK
Die kleine snackworteltjes zijn vaak heel zoetig van smaak. Een perfect tussendoortje om de donkere winterse maanden mee door te komen dus. Maar ook grotere wortelen kunnen zoet zijn en extra lekker als je ze bakt of kookt. Vind je wortelen alleen een beetje saai? Maak ze dan klaar voor bij een avondgerecht of meng ze in een salade.

7. HOMEMADE HAVERMOUTKOEKJES
Niet alle koekjes zijn ongezond, tenminste niet als je ze zelf maakt. Zo zijn tegenwoordig havermoutkoekjes helemaal โ€˜hotโ€™ om zelf te bakken. En je hebt er niet zoveel voor nodig als je misschien denkt. Wat heb je dan nodig? Havermout, vloeibare margarine en een zoete topping die je zelf kiest. Denk bijvoorbeeld aan een banaan, dadels, hazelnoten of rozijnen. Je pureert je topping(s), dan voeg je de rest toe en meng je het tot een stevig en niet plakkerig geheel. Leg het een halfuur in de koelkast, vorm deegballetjes en stop ze ruim een kwartier in de oven (voorverwarmd op 180 graden).

Gezond VS ongezond
Gezonde zoete en hartige alternatieven helpen je om uit je winterdip te komen, maar wees daarin niet te streng voor jezelf. Af en toe mag je echt wel even iets kleins, maar heel erg lekker, ongezonds snoepen. Suikers (koolhydraten) heeft je lichaam ook echt nodig, maar niet te veel. Voel je daar dus niet schuldig over, maar geniet er dan juist even extra van.

Nog geen reactie

    Laat een bericht achter