Menu
Blogs / Voor kappers

Producten adviserend verkopen in de salon

Gladde verkooppraatjes. Wees eerlijk, daar houdt niemand van toch? Het gevoel dat je wat aangesmeerd wordt, dat het product de hemel in geprezen wordt en jij twijfelt aan de eerlijkheid van het verhaal. Iets opgedrongen krijgen, daar zijn we allemaal toch wars van?

Dit is wel het beeld wat veel mensen hebben van verkoop. Veel kappers zeggen ook: ‘dat verkopen is niets voor mij’. En toch kan iedereen het (leren) en het loont! Lees in deze blog waarom en vooral ook hoe.

 

Geld in het laatje
Misschien denk je vaak ‘ach, die paar euro’s die ik verdien met wat verkoop, daar word ik niet rijk van. Toch zal het je verbazen hoeveel extra omzet je kan halen met al een klein beetje verkoop van producten. Stel, je gemiddelde nettomarge op een product is €4,-. Je verkoopt 8 producten per week, dan heb je al gauw €130,- extra omzet per maand. Dat is toch mooi meegenomen!

Wat heb je nodig?
Niets nieuws eigenlijk. Jij als kapper weet als geen ander wat een klant en vooral haar of zijn haar nodig heeft. Met jouw dosis expertise, goede producten, een haarprobleem en jezelf kom je al een heel eind!

Gebruik je expertise
Jij bent de expert en kijk ook zo naar jezelf. Met de kennis en ervaring die je hebt opgebouwd in je werk als kapper kun je heel gauw zien en vertellen aan je klant wat er nodig is om het haar goed te verzorgen en welke styling het beste past. Veel mensen weten dat zelf echt niet en hebben jou als expert daarbij nodig.

Nu met korting
Zo nu en dan een leuke korting op je producten werkt als investering voor je salon. Wanneer er korting op een product is, maakt het de stap kleiner om deze te kopen. Maak de actie kenbaar in je salon, op social media of op je website! Is de klant enthousiast over het product? Dan zal hij het uiteindelijk ook zonder de korting kopen.

Probleemoplossende producten
Het perfecte haar. Bestaat het? Volgens ons niet! Haar is te dun, te dik, droog, vet, futloos, beschadigd of er is sprake van roos of andere hoofdhuidproblemen. Kortom, bij iedere klant, of in ieder geval heel veel, kun je een passend product adviseren wat zijn of haar haarprobleem oplost.

Blijf dicht bij jezelf
Ziet een klant het probleem zelf niet? Stop er dan geen energie in. Dat is niet bevorderlijk voor je contact met je klant, kost energie en het levert niets op. Een van de uitgangspunten is nu juist dat adviseren natuurlijk en als vanzelf moet gaan.
Duw dus niet door en voel aan of je klant open staat voor je advies. Vertel een eerlijk verhaal, leg uit wat je ziet en wat het product, dat je adviseert, voor het haar kan doen. Gebruik het product ter plekke en laat de klant zelf voelen en ervaren wat het in het haar doet.

Zet social media in
Via de social media kanalen hou je klanten gratis op de hoogte van alles in je salon. Zet een product in de kijker, show nieuwe producten en wek hun interesse op. Ideaal om de oplossende werking van je producten te laten zien. Op deze manier maak je jouw klant al nieuwsgierig naar de producten die je verkoopt voor hun bezoekje aan je salon.

Een volgende keer
Noteer welke producten je verkoopt aan je klant. De volgende keer kun je dan gericht vragen naar de ervaring ermee. Is het product bevallen? Dan verkoop je het de volgende keer vanzelf!!

Heel veel succes met het verkopen van haarproducten in je kapsalon!
Meer tips? Lees ook onze blog: Tips om nieuwe klanten te werven voor je salon

Nog geen reactie

    Laat een bericht achter