Menu
Blogs / Voor kappers

Geknipt voor jouw boekhouding

Boekhouding is een systematische, veelal dagelijkse, en chronologische neerslag van feiten met een financiële impact waarmee ondernemingen, personen en (overheids)instellingen te maken hebben door hun eigen handeling of door het geconfronteerd worden met een feit. Deze feiten, waaronder de betrokken bedragen, worden meestal bijgehouden in journaalposten. Iemand die in deze discipline werkzaam is, wordt een boekhouder of administrateur genoemd. 

(bron Wikipedia) 

6 boekhoudtips voor kappers | Door Miranda

Je bent kapper, maar als zelfstandig ondernemer krijg je ook ineens te maken met de boekhouding! Iets waar je misschien niet altijd op zit te wachten of energie van krijgt. En toch, als je het voor jezelf (ge)makkelijker maakt, kan je er veel uit kunnen halen! Tevens bespaar je ook tijd en geld! En kun je vooral weer doen waar je het liefste mee bezig bent… mensen mooi maken. We zetten wat tips voor je op een rijtje: 

Deze blog is geschreven door Miranda die bij Calmare de administratie doet.

1. Plan een vast moment in je agenda

Als kapper en dus ondernemer staat je agenda al bomvol. Naast je liefde voor ondernemen komen er ook een hoop administratieve taken bij kijken. Deze nemen tijd in, maar plannen kan het een stuk rustiger maken. Plan iedere week/maand een vast moment om je administratie bij te werken, zo voorkom je dat je werk opstapelt en dat je aan het einde van de maand of het kwartaal meteen een hele dag moet reserveren voor het bijwerken van jouw boekhouding.  

Let op vaste terugkerende taken; 

  • Btw aangiften (maandelijks of per kwartaal) 
  • Overmaken salaris aan je personeel 
  • Voorraad checken en bestelling plaatsen  
  • Indienen aangifte inkomstenbelasting 
  • Het deponeren van je jaarrekening

2. Sorteer je post en email

Sorteren brengt je rust. Verzamel je post en email op een vaste plek. Bewaar zoveel mogelijk alles digitaal op een veilige plek. Probeer jezelf een vaste werkwijze aan te leren. 

Sorteer alle inkoopfacturen in een map (computer) en scan zo nodig de papieren facturen in. Zodra je ze betaald hebt, versleep je ze naar een andere map, op volgorde van leverancier en datum.  Heerlijk om je overzicht te houden en je raakt nooit meer een factuur kwijt! 

Tip! Vraag je leveranciers om digitale facturen. De meeste boekhoudprogramma’s kunnen zelfs je facturen automatisch inlezen! 

3. Voorkom extra kosten

Uitstellen betekent vaak extra kosten voor zowel leveranciers als voor jouw eigen klanten. Betaal je inkoopfacturen op tijd, zodat er geen onnodige aanmaningskosten ontstaan. En, mocht dit van toepassing zijn, stuur ook jouw herinneringen naar jouw klanten op tijd, zodat je niet te lang op jouw geld hoeft te wachten. 

Tip! Voorkom ook extra inkoopkosten door slim(mer) in te kopen. Calmare heeft vaak aantrekkelijke acties. Ook als jouw voorraad misschien nog niet op is, kan het raadzaam zijn om toch het artikel goedkoper in te kopen, zodat jij hier uiteindelijk meer op verdient! Win-win! 

En bestel jij altijd voor de maximale (staffel)korting? Door groter in te kopen verhoog jij gemakkelijk jouw marge en dus je winst!

4. Automatiseren = Besparen

Veel administratieve processen zijn tegenwoordig gemakkelijk te automatiseren. Je kunt werken met verschillende softwaresystemen, waarin je als ondernemer verkoopfacturen kunt maken, maar ook je inkoopfacturen gemakkelijk in kunt boeken. 

Heb jij een kassasysteem? Vaak kun je ook deze gemakkelijk koppelen, zodat jouw verkoopfacturen, omzet en product verkoop/voorraad hierin wordt bijgehouden. 

Er bestaan ook boekhoudprogramma’s waarbij je ook je agenda t.b.v. jouw klantenafspraken kan inplannen. 

Softwaresystemen zijn niet gratis, maar besef je wel dat dit veel tijd en dus ook geld kan besparen, doordat jij zelf meer tijd over hebt om te doen wat je het liefste doet! Je hebt al een boekhoudingsprogramma vanaf €9,95 per maand (afhankelijk van de modules die je nodig hebt voor jouw boekhouding). Veel boekhoudingsprogramma’s hebben korte informatieve filmpjes, waardoor je jouw kennis gemakkelijk kan verbreden en je nog meer tijd kan besparen. Tevens werken zelfs veel boekhoudprogramma’s met apps via je mobiel, supermakkelijk zo heb je het altijd bij de hand. 

Tip! Vaak kun je boekhoudingsprogramma’s gratis uitproberen voor een aantal dagen of soms zelfs een maand. 

5. Sturen op basis van cijfers

Door tijdig alles bij te werken heb jij ieder moment van de dag inzicht in de prestaties van jouw salon! Zo kan jij makkelijker sturen op: 

  • Bijverkoop van producten  
  • Veranderingen in je omzet gedurende de afgelopen periode 
  • De nog te betalen inkoopfacturen 
  • Openstaande facturen van klanten 

6. Laat je administratie controleren

Als je besluit zelf je administratie te gaan bijhouden, loop je vroeg of laat tegen belastingwetgeving aan. Deze regels zijn vaak ingewikkeld en voor iemand die daar niet dagelijks mee werkt lastig toe te passen. In dit geval kan een beoordeling van de door jou geboekte administratie geen kwaad. Je adviseur kan je namelijk geld besparen en in veel gevallen verdient hij zichzelf terug. Daarnaast kan hij je bijstaan in vragen die bij je opkomen tijdens het bijwerken van je administratie. 

Vaak kun je afspraken maken met administratiekantoren/accountant om bijvoorbeeld per kwartaal de btw-aangiftes te doen, maar je kan het ook enkel voor je jaarrekening doen.   

 

Niets zo fijn als een geordende boekhouding. Het geeft rust, overzicht en voorkomt vervelende verrassingen. Niet het leukste klusje om te doen, maar zeker wel nodig om je bedrijf financieel zo gezond mogelijk te maken!      

Nog geen reactie

    Laat een bericht achter