Menu
Blogs / Voor kappers

Gezonde oppeppers

Beetje moe door alle drukte? In deze hectische weken kun je wel wat extra energie gebruiken! Energiedrank, koffie en cola doen je energiepeil in no time pieken, maar helaas komt de onvermijdelijke crash al even snel in zicht. Geef jezelf daarom een gezonde oppepper. We geven je wat tips! 

 

  1. Water

Drink voldoende water! Door je volle agenda vergeet je vaak genoeg te drinken. Een lage vochtbalans vermindert je concentratievermogen, leidt tot hoofdpijn en kan je humeur danig doen kelderen. Voldoende water drinken is dus de boodschap. Handige reminder: gebruik je eigen waterfles, daarmee kun je goed bijhouden of je voldoende drinkt op een dag. 

  1. Bananen

De banaan is de beste snack bij een energiedip. Makkelijk om even snel tussendoor te eten en nog gezond ook! Wetenschappers ontdekten zelfs dat bananen hetzelfde effect op wielrenners hadden als sportdrankjes: beide hielden hun prestaties op peil. Dat komt omdat bananen kalium bevatten, een stof die energie bevorderend werkt. Daarnaast levert het gele fruit je ook nog eens extra vezels, mineralen en vitamines 

  1. Quinoa, volkorenbrood en volkoren pasta

Koolhydraten geven je energie, maar kies dan wel voor de gezonde. Volkoren producten bevatten ‘trage’ koolhydraten, wat betekent dat ze je bloedsuikerspiegel langzaam verhogen. De koolhydraten in koekjes en bijvoorbeeld wit brood daarentegen, zorgen voor een snelle piek, die na korte tijd gevolgd wordt door een diep dal én bijhorende energiedip. Het energie verhogende effect van de trage koolhydraten duurt dus veel langer, waardoor je er minder van nodig hebt. Ook weer goed voor je gewicht! 

  1. Groene thee

Groene thee bevat cafeïne en geeft je dus energie, maar dan zonder de typische ‘koffiecrash’ achteraf. Het is de minst bewerkte theesoort, bevat veel anti-oxidanten en werkt ontstekingsremmend. Bovendien suggereert onderzoek dat groene thee bevorderend zou zijn voor je denkvermogen. Altijd handig in drukke tijden! 

  1. Havermout

Havermout is een volkoren graanproduct. De trage koolhydraten geven je energie en geven een langdurig verzadigd gevoel. Dit vezelrijke product kun je bijvoorbeeld toevoegen aan je yoghurt, samen met wat fruit of noten. Lekker, makkelijk en snel! 

  1. Bonen

Door de combinatie van koolhydraten, vezels en proteïnen vormen ze de ideale energiesnack. De proteïnen zorgen voor een vol gevoel, de koolhydraten leveren energie, terwijl de vezels je bloedsuikerspiegel op peil houden. Verwerk ze in een bonenschotel, wrap of een heerlijke salade. 

Genoeg tips dus om deze drukke tijd goed door te komen. We hopen dat ze je helpen je energieniveau op peil te houden! 

 

Nog geen reactie

    Laat een bericht achter