Menu
Blogs / Voor kappers

Insta-succes | Part 1

Succesvol Instagram account voor jouw salon!

Waarom Instagram?

Het is inmiddels erg populair, zit boordevol inspiratie en is makkelijk te gebruiken. We hebben het over… Instagram! Een social media platform waar je gratis een (zakelijk) account kan aanmaken om jouw klanten te bereiken. Zit je erover na te denken om er een voor je kapsalon aan te maken? Ons advies is: Doen! Het is een geweldige manier om je klanten op de hoogte te houden van waar je mee bezig bent, wat het laatste nieuws is en waar je te vinden bent. Maar ook om nieuwe klanten te laten zien wat je allemaal kan en aanbiedt.  

In dit tweeluik geven we je tips en adviezen die eenvoudig te gebruiken zijn om jouw account succesvol te maken! In dit eerste deel gaan we in op het maken van je account en het verzamelen van contacten. Deel 2, dat volgende week verschijnt, gaat over het vormgeven van je account: hoe maak je mooie foto’s, bijpassende teksten, kies je de juiste stijl en maak je van jouw account een mooi kloppend geheel.  

1. Je professionele account instellen.

Het platform Instagram is een programma dat deel uitmaakt van Facebook. Het draait hier om mooie beelden, video’s en inspiratie. De perfecte manier om jouw werk te showen als een portfolio en contact te onderhouden met je klantenkring! Heb je al een zakelijke Facebookpagina? Dan kan je die koppelen aan je Instagram!    

a. Persoonlijk of zakelijk Instagram account. Download de ‘Instagram app’ op je telefoon. Er zijn twee soorten accounts die je kan aanmaken. Ze zien er voor bezoekers hetzelfde uit, het enige verschil is dat je met een zakelijk account meer kan. Ons advies is dan ook om voor een zakelijke te kiezen. De grootste voordelen hiervan zijn dat je kan zien hoeveel profielbezoeken je hebt, wie je doelgroep is en dat je kan adverteren. Maar ook heb je dan de mogelijkheid om meer contactgegevens in je profiel te plaatsen, zodat je goed bereikbaar bent.
Tip. Gebruik je voor je salon al een Instagram account, maar is deze persoonlijk? Dan kan je die omzetten naar een zakelijk account en raak je geen posts of volgers kwijt! Lees hier hoe je dat doet >

b. Profiel inrichten. Hooray, je zakelijke account is aangemaakt! Nu is het tijd om hem in te gaan richten. Voeg een profielfoto toe die herkenbaar is voor jouw salon. Ons advies is om het logo van je kapsalon te gebruiken. Werk je als zzp’er dan geeft het ook vertrouwen en herkenning om een foto van jezelf als profielfoto te gebruiken.

c. Profiel schrijven (Bio).  Wanneer klanten je profiel bezoeken, is het eerste wat ze zien je profielfoto en je bio. Dit is een stukje tekst waarin je kan omschrijven wie je bent en wat je doet. Vaak wordt het schrijven van een bio onderschat. Voor nieuwe bezoekers is het belangrijk dat ze in de eerste seconden dat ze op je profiel kijken een ‘goed gevoel’ krijgen, alsof ze voor de etalage staan. Onze tips om dat gevoel te creëren:  

  • Maak een opsomming of gebruik korte zinnen 
  • Beschrijf wat uniek is aan jouw salon, waar ben jij goed in 
  • Wat is het merk wat je gebruikt in de kapsalon 
  • Hou het kort en overzichtelijk.  

Tip. Werk je met onze producten dan kan je @CalmareCosmetics of    #CalmareCosmetics in je bio plaatsen, zo laat je zien dat je met een professioneel merk werkt.

d. Link in bio. Helaas kan er maar 1 url (link) worden geplaatst in de bio. Je kan hier bijvoorbeeld de link naar je website, webshop of afsprakensysteem plaatsen. Maar als je vaker vanuit een bericht verwijst naar de ‘link in de bio’, kan je ook gebruik maken van een LinkTree. Hiermee plaats je 1 hoofdlink in de bio, wanneer bezoekers erop klikken krijgen ze een lijst van knoppen (link doorverwijzingen). Zo kan je meerdere links in je bio plaatsen en beheren! Maak hier jouw LinkTree aan >

e. Contactgegevens. Met een bedrijfsaccount heb je de unieke mogelijkheid om contact knoppen toe te voegen. Zo kunnen klanten je snel bellen, mailen of bezoeken!

2. In contact komen met (nieuwe) klanten

Klaar om je account te lanceren? Met deze stappen kan je beginnen om de eerste volgers te krijgen. Succes! 

a. Ready, set, go! Nu je een zakelijk account hebt, kun je echt gaan beginnen. Plaats in ieder geval 3 berichten voor je in contact komt met klanten. Vertel in deze 3 berichten wat je doet, wie je bent en wat je met dit account gaat doen. Hou het persoonlijk! Als deze berichten zijn geplaatst kunnen we naar stap b.
Lees hier hoe je een bericht plaatst >
Tip. Vermeld in de berichten altijd je ‘Locatie’. Dit zorgt ervoor dat je lokaal sneller gevonden wordt. Kijk ook eens bij de concurrent of doe inspiratie op bij andere accounts.

b. Follow back. Wanneer je een nieuw account hebt gestart begin je met 0 volgers, tijd om daar verandering in te brengen! Begin met het volgen van andere accounts, zo kom je makkelijk in contact en hopelijk volgt diegene jouw account dan terug. Als je dit een tijdje doet en daarbij op zoek gaat naar jouw klanten en mensen van wie je wil dat ze jouw gaan volgen, zal je zien dat je er snel volgers bij krijgt.
Tip. Reageer ook op de berichten, met een reactie of een like, van andere accounts. Dan laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en zullen ze je sneller terug volgen.

c. Taggen. Enthousiaste klant in de salon? Vraag of ze jou in een foto wil taggen als ze het eindresultaat op haar account gaat plaatsen. Zo weten haar volgers door wie haar kapsel is gemaakt en wie weet gaan ze jou dan ook volgen.
Gaat een klant voor een metamorfose? Altijd leuk om een voor- en na-foto te maken die je op je feed kan plaatsen. Check 3B (onze volgende blog) hoe je dit mooi kan vastleggen en vergeet geen toestemming te vragen aan de klant! Lees ook: Sharing colors

Je account staat nu! Dat heb je toch maar mooi even gedaan!! Volgende week dus tips over de inhoud van je account. Doe ondertussen lekker ideeën op bij andere accounts en natuurlijk die van ons, @calmarecosmetics!! Tot volgende week!! 😉 

Nog geen reactie

    Laat een bericht achter