Menu
Blogs / Voor kappers

Snel verdiend

Tips voor slimmer inkopen 

Een paar weken geleden schreven we een blog over boekhouden. Niemands hobby denk ik, maar wel iets wat moet en goed moet gebeuren. Het bijhouden van je voorraad is ook zoiets. Vaak de sluitpost van je tijd, want je hebt zoveel leukere dingen in je salon te doen. Toch zou het een essentieel onderdeel van je taken moeten zijn. Want als je je voorraad goed in beeld hebt, geeft je dat overzicht, rust en het zorgt ervoor dat je niet misgrijpt of veel te veel van een product hebt staan. Even wat tijd investeren dus in je voorraadkast, dat gaat je altijd wat opleveren! 

Opgeruimd staat netjes

Dat klinkt voor de hand liggend, maar hoe ziet jouw voorraadkast er eigenlijk uit? Moet je stiekem concluderen dat het wel wat netter kan, dan is opruimen een heel goed begin! Deel je kast in in verschillende vakken en zet bijvoorbeeld alle shampoos of stylingproducten bij elkaar. Haal de producten uit de doos, zo kan je sneller zien hoeveel je er nog van hebt.  

Het maken van een productlijst kan ook handig zijn. Noteer bij ieder product hoeveel je ervan op voorraad wil of moet hebben en tel je voorraad 1x per maand. Zo weet je altijd wat je hebt staan en wat je (bijna) moet bestellen. Meten is weten. Nou ja, tellen dus in dit geval.   

Dat tellen geeft je ook inzicht in de omloopsnelheid van je voorraad. Welke producten verkopen nou echt goed en welke minder. Vaak heb je daar wel een gevoel bij, maar als je gaat tellen kan het soms toch mee of tegenvallen. Bewaar je tellingen, bijvoorbeeld in een excel-bestand. Kijk en vergelijk, zo krijg je een heel goed inzicht in hoeveel je nou echt verkoopt van de verschillende producten.   

Shop before you drop

Je weet nu wat je voorraad is en kan dus concluderen of je producten nodig hebt of niet. Is het tijd voor inkoop? Hou dan rekening met de volgende punten:  

  • Bundel je inkopen: zeker als je een wat kleinere salon hebt of alleen werkt. De omloopsnelheid van producten ligt nu eenmaal lager in een kleiner bedrijf. Des te belangrijker om dan zoveel mogelijk inkoop te bundelen: wat minder vaak en een grotere hoeveelheid in 1x bestellen, levert je vaak een hogere korting op. Daarnaast voorkom je verzendkosten die eventueel berekend worden over kleinere bestellingen. Zonde van je geld! 
  • Beperk je aantal leveranciers: hoe meer je bij 1 leverancier koopt, hoe beter je kortingsvoorwaarden vaak zijn. 
  • Let op acties! Houd kortingsacties altijd goed in de gaten. Ook al heb je dat betreffende product misschien nog niet direct nodig, met een mooie extra korting vergroot je je marge altijd! Doe dit vooral met producten waarvan je weet dat je ze toch wel verkoopt natuurlijk.  
  • Vermijd te grote voorraden. Zoals benoemd hierboven is het slim om van acties gebruik te maken, maar wees te allen tijde kritisch. Koop alleen die hoeveelheid in waarvan je weet dat je die binnen een half jaar tot een jaar ook weer kwijt bent. Te veel voorraad betekent stilstaand kapitaal en bovendien zijn producten niet tot in de eeuwigheid houdbaar.  

Iets te veel van het goede

Heb je nou toch iets te veel van een bepaald product staan en kom je maar moeilijk door die voorraad heen? Overweeg dan om er een leuke actie mee te doen. Zo verkoop je gemakkelijker en breng je een product extra onder de aandacht, waardoor je het misschien structureel beter gaat verkopen! 

Tot slot nog wat leuke & slimme tips!

  • Kies een merk waarbij je per stuk mag inkopen en je niet verplicht bent altijd in dozen in te kopen. 
  • Ga voor een merk waar geen verplichte pakketafname geldt van bijvoorbeeld een hele lijn. Jij bepaalt wat je in wil kopen! 
  • Kleur met een merk waarbij je met een beperkt aantal tubes alle kleuren kan mengen. Voordelen: een kleinere voorraad van alleen maar courante kleuren en geen tubes op de plank die je niet of nauwelijks gebruikt, te oud kunnen worden en hun kwaliteit verliezen. 
  • Ga je een bestelling plaatsen, vraag dan aan je klanten, via bijvoorbeeld whatsapp of plaats een bericht op social media, of ze nog een product nodig hebben. Dan kan je dat gelijk mee bestellen. Extra service voor je klanten en extra verkoop voor jou! 
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief en volg je merk op social media, zo mis je nooit meer een actie. 
  • Maak gebruik van mini-verpakkingen. Verkoop ze voor een klein prijsje, daarmee verlaag je de drempel voor de klant voor een eerste aankoop. En bevalt het product? Dan heb jij er weer een klant bij!

Dus opruimen, tellen en misschien inkopen maar?! Oh, en ik weet wel een merk waar JIJ bepaalt wat je koopt, wat altijd acties heeft en waarmee je met maar 40 tubes alle kleuren kan maken die je wil…. Calmare Cosmetics!  

 

Nog geen reactie

    Laat een bericht achter